Een mooie e-mailcampagne in 6 stappen

Ben jij al bezig met e-mailmarketing? Het is een goede manier om je kennis te delen en voor een langere periode contact te houden met je lezers. In deze tijd is een e-mailcampagne eigenlijk onmisbaar in jouw communicatie. Je lezer goede, nuttige informatie bieden is een doel op zichzelf. Maar vergeet daarbij niet te kijken naar hoe jouw campagne eruitziet. Dat is net zo belangrijk als de inhoud ervan. Je lezer beslist binnen een paar seconden of hij je e-mail gaat openen en lezen. Hij moet dus gelijk interesse hebben, anders haakt hij af. Hoe maak je nu een mooie e-mailcampagne?

  1. Maak je e-mail responsive

Het merendeel van e-mails wordt tegenwoordig geopend op een mobiel apparaat. We hebben het over bijna 70%! Als jouw e-mail niet goed wordt weergegeven op mobiele apparaten, loop je dus een groot deel van je lezers mis. Gebruik daarom een e-mail-service zoals Mailchimp of Active Campaign, die geven de e-mails goed weer op verschillende apparaten. Je hebt hiervoor geen technische kennis nodig en hoeft ook niet te kunnen coderen.

  1. Houd het simpel

Je kunt kiezen voor verschillende standaard-ontwerpen. Kies er eentje die rustig oogt, zonder al te veel toeters en bellen. Dit zorgt voor een professioneel ogende campagne en maakt je boodschap leesbaarder. Kies een ontwerp met 1 kolom. Dit maakt je e-mail leesbaarder op kleinere schermen en zorgt voor een duidelijke lijn. Ook is met een enkele kolom de actie-knop veel duidelijker te vinden.

Zorg voor een afbeelding met je logo, die je bovenin de e-mail plaatst. Daaronder kun je een foto plaatsen die gelijk de aandacht van je lezer trekt. Vervolgens kun je jouw tekst erin zetten met een duidelijke actie-knop en daaronder de footer. Vergeet niet in de footer een link naar je contact-pagina te plaatsen!

e-mailcampagne 1 kolom

  1. Gebruik het juiste lettertype

Een lettertype is een belangrijk onderdeel van jouw huisstijl. Gebruik een lettertype dat gelijk is aan wat je voor andere uitingen gebruikt of kies er eentje die er erg op lijkt. Voeg je bedrijfskleuren toe aan de koppen en tussenkoppen van je e-mail.

De kans is dus groot dat je e-mail gelezen wordt op een mobiel apparaat. Gebruik daarom niet te kleine letters. De aanbevolen grootte voor koppen is 22pt en voor leestekst minimaal 11pt.

  1. Knip een lange tekst in stukken

Je e-mailcampagne hoeft geen complete roman te bevatten! Daar heeft jouw lezer helemaal geen tijd voor. Grote lappen tekst zorgen voor minder lezers. En dat wil jij dus juist voorkomen. Gebruik daarom tussenkoppen in je tekst, net zoals je dat in blogs en artikelen zou doen. Je kunt ook plaatjes of foto’s gebruiken om de tekst op te breken, maar zorg er dan voor dat ze niet te hoog zijn. Anders mist je lezer misschien de tekst die eronder staat, omdat hij niet ver genoeg door scrolt.

  1. Let op de verhouding tekst/afbeelding

Een aantal goed geplaatste afbeeldingen kan je e-mail verrijken, maar teveel afbeeldingen werken in je nadeel. Veel e-mailprogramma’s definiëren een e-mail als spam zodra er teveel afbeeldingen in staan in verhouding tot de tekst.

Zorg er ook voor dat je boodschap duidelijk is zónder de afbeeldingen. Sommige e-mailprogramma’s blokkeren automatisch alle afbeeldingen. Om deze reden is het ook altijd goed om een ‘alt text’ toe te voegen aan je afbeelding.

Gebruik geen achtergrondafbeeldingen in je e-mails. Niet alle e-mailprogramma’s geven deze goed weer en het is lastig om een afbeelding te maken die op alle schermen past en toch niet te zwaar is.

  1. Maak duidelijke actie-knoppen

Met jouw e-mail wil je een actie uitlokken. Toch? Maak die actie gelijk duidelijk door er een knop voor te maken. Deze knop moet goed opvallen, dus geef die een andere kleur dan de tekst en afbeeldingen. Zo weten jouw lezers gelijk wat jij van hen verwacht. Plaats deze knop in een vrije ruimte, een eindje bij andere links vandaan. Die werken alleen maar afleidend.

Omdat veel mensen je e-mail lezen op mobiele apparaten, is het handig om ervoor te zorgen dat jouw actie-knop groot genoeg is om te werken op een touch-screen. Apple raadt een knop van minimaal 44×44 pixels aan.

Maak voortaan je e-mailcampagnes op de juiste manier

Gebruik je de 6 tips die hierboven staan? Dan is je e-mailcampagne zo aantrekkelijk en effectief als jij deze kunt maken. Een goed ontworpen e-mail met interessante inhoud zal de relatie tussen jou en je klant of lezer versterken en uiteindelijk leiden tot meer verkopen.

Kom je hier niet zo goed uit? Neem dan gerust contact op voor advies!

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.