Van idee naar winstgevend product [4] Jouw product in de markt zetten

In de vorige blog uit deze serie heb ik al heel kort iets gezegd over het in de markt zetten van jouw idee. Dat idee dat jou meer financiële vrijheid gaat geven en jouw bedrijf naar een hoger plan gaat tillen. Ook hebben we het gehad over het goed uitwerken van dat idee. Als voorbeeld hebben we een lesprogramma met online modules en live-dagen gebruikt. Dat voorbeeld ga ik vandaag verder voor jou uitdiepen, zodat je straks precies weet hoe je jouw product of dienst in de markt kunt zetten.

Voordat je verder leest: Je had vast al gezien dat deze blog onderdeel is van een serie. Ben je benieuwd wat er in deel 1 t/m 3 geschreven is? Je kunt ze hier lezen:

[1] Heb jij ook zoveel ideeën?

[2] Waar zit jouw ideale klant op te wachten?

[3] 5-stappenplan voor het uitwerken van jouw idee

Waar is jouw doelgroep?

Voordat je stappen kunt zetten voor de marketing van jouw dienst, is het eerst belangrijk dat je teruggaat naar je doelgroep-bepaling. Want jouw marketing moet aansluiten op die ideale klant. Waar vind je die klant? Op welke Social Media kanalen is zij actief? Maar ook: Welke woonplaats heeft ze? Welke evenementen bezoekt ze? Is ze al klant bij jou? Of boor je een hele nieuwe doelgroep aan? In een eerder blog ben ik uitgebreider ingegaan op het bepalen van je doelgroep: Een andere visie op jouw doelgroep.

Je marketing moet dáár plaatsvinden waar jouw klant is. Op die manier bereik je de meeste potentiële klanten.

Out of the box

Moet dat nu, Marieke? Zo’n mode-term gebruiken in jouw blog? In dit geval wel! Deze term geeft namelijk heel goed aan wat mijn bedoeling is. Out of the box wordt vaak gebruikt als hippe uitdrukking die creativiteit uitstraalt. De echte kernbetekenis – namelijk het denken buiten jouw eigen verbeelding door te brainstormen met mensen om je heen – wordt daarmee vaak een beetje overgeslagen. Dat is jammer, want die is juist heel waardevol voor jou als ondernemer.

Al ben je ondernemer, je kunt niet overal goed in zijn. Als je alles zelf doet, bestaat het gevaar dat je steeds hetzelfde kunstje blijft uitvoeren. Dat kunstje ken je en je weet precies hoe je het moet doen. Dat geeft rust, maar vaak niet voldoende inkomen. Dat is nu precies waar die sparringpartner uit de vorige blog weer om de hoek komt kijken. Maar kijk deze keer ook verder en overweeg om een marketingspecialist met je mee te laten denken, zodat je het beste uit je promotie kunt halen.

Welke markt, online of offline?

Voor het voorbeeld van een lesprogramma met online modules en live-dagen zou een combinatie van on- en offline marketing goed kunnen werken. Daarbij is online marketing het meest voor de hand liggend, maar ook daarin is veel variatie mogelijk. Denk aan een Facebook-campagne, maar ook aan Ad-Words, een pop-up op je website, remarketing of een e-mail-automation.

Offline marketing-mogelijkheden zijn natuurlijk per doelgroep en dienst verschillend, maar vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Heb je een adressenbestand, kijk dan eens naar de mogelijkheden om een mailing per post te versturen. Bedenk eens hoeveel impact het zou hebben als je al jouw potentiële klanten een kaart kunt sturen met een uitnodiging voor jouw live-dagen. Denk ook eens aan evenementen op het vakgebied van jouw doelgroep en of het mogelijk is om daar fysiek aanwezig te zijn of iets mee te geven in een goodie-bag.

Vertrouwen wekken

Wat gebeurt er als een potentiële klant op jouw link klikt of jouw website bezoekt? Krijgt zij dan de indruk dat je betrouwbaar en professioneel bezig bent? Dat is namelijk het doorslaggevende moment waarop iemand die interesse heeft, beslist of ze ook klant wordt bij jou.

Hoe wek je de juiste indruk? O.a. door een professionele uitstraling op je website en een geautomatiseerd betalingssysteem, bijvoorbeeld via iDeal. Dat wekt vertrouwen en heeft ook nog eens als voordeel dat het volledig automatisch gaat. Dat betekent dat jij er als ondernemer geen werk aan hebt. Best handig, want je hebt het al druk genoeg!

Kom je er niet uit?

Loop je vast bij het in de markt zetten van je idee en wil je graag hulp? Dan ben ik er voor je. Om te sparren, mee te denken over je marketing of de praktische invulling van je product of dienst. Ook kan ik je een gedeelte van het werk uit handen nemen. Neem gerust contact met mij op.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.