Ik krijg regelmatig de vraag welke tools ik allemaal gebruik in mijn dagelijks werk. Veel ondernemers vragen zich af hoe ik namelijk werk op afstand. Om je een beetje beeld te geven van mijn dagelijkse werk heb ik de business tools die ik gebruik op een rij gezet.
Picmonkey
Deze tool gebruik ik nagenoeg dagelijks. Handig en eenvoudig om je afbeeldingen helemaal naar je eigen huisstijl aan te passen. Geen Photoshop voor nodig dus. Overal en altijd beschikbaar. Ik maak hier mijn eigen afbeeldingen mee, die je kunt zien op mijn Facebook pagina bijvoorbeeld. Het toevoegen van mijn websitenaam en de tekst op de afbeelding, kan allemaal met Picmonkey.
Canva
Een alternatief voor Picmonkey is Canva. Deze gebruik ik dus ook regelmatig om afbeeldingen op te maken voor mijn klanten. Het is een erg fijne tool omdat de verschillende lagen van een afbeelding bewaard blijven en je dus later heel eenvoudig een laag kunt verwijderen of verplaatsen. Dit kan bij Picmonkey bijvoorbeeld niet.
Pixabay
Een geweldige website waar je gratis afbeeldingen kunt downloaden voor gebruik op je website of in je social media berichten. Je kunt op een trefwoord zoeken, maar wat ik ook regelmatig doe, is gewoon scrollen. Dan kom je vaak hele leuke foto’s tegen en komt de inspiratie voor berichten vanzelf.
Iconion
Om deze tool te gebruiken moet je wel een stukje software downloaden op je laptop, maar het is zeker de moeite waard. Met Iconion kun je iconen in jouw huisstijl maken. Voor gebruik op je website, automatische handtekening of voor afbeeldingen op je social media kanalen. Ik heb iconion gebruikt voor de icoontjes in mijn handtekening en in de apps op mijn Facebookpagina.
Hootsuite
Inplannen van berichten op social media doe ik met Hootsuite. Heel handig om dit in op één plek te doen. Ik gebruik het zelf om mijn Twitter en LinkedIn berichten in te plannen. Je kunt het ook gebruiken voor Google+, Instagram, YouTube, WordPress en Facebook. Facebook plan ik direct in Facebook in. Dit is beter voor het bereik op Facebook. Je kunt kolommen maken van trefwoorden die jij graag wilt volgen en natuurlijk heel gemakkelijk berichten vooruit plannen.
Gmail
Mijn mail lees en beantwoord ik altijd in Gmail. Ik heb mijn account zo ingesteld dat ik hier ook mijn zakelijke mail op binnen krijg. Ik heb filters aangebracht in mijn mail, zodat bepaalde mailtjes automatisch in een bepaalde map geplaatst worden om mijn inbox overzichtelijk te houden. Daarnaast heb ik social media icoontjes toegevoegd aan mijn automatisch handtekening. Heb jij die al?
Mailchimp
Elke twee weken ontvangen mijn lezers een mail met praktische marketingtips. Deze mailing maak ik op in Mailchimp. Een erg handig gratis e-mailmarketingsysteem. Je kunt er een eigen sjabloon in opmaken in jouw huisstijl. Zo maak je jouw mailing in stijl met je website en overige communicatiemiddelen. Wil jij ook een eigen sjabloon? Mail mij even, dan help ik je op weg.
Autorespond
Persoonlijk vind ik dit een ontzettend fijn programma om mee te werken. Achter de schermen werk voor een aantal klanten met Autorespond. Het is een e-mailmarketingsysteem waarmee je tevens een online shopomgeving kunt integreren in je website. Op die manier kun je online jouw producten verkopen en direct in het systeem regelen dat klanten een serie mailtjes ontvangen, incl. de factuur. Er zijn wel kosten aan dit pakket verbonden.
Trello
Trello is een planningstool. Het werkt met verschillende borden, waar je taken op kunt plaatsen en van het ene bord ’to do’ kunt verplaatsen naar ’te controleren’ of ‘afgewerkt’ bijvoorbeeld. Ik gebruik dit systeem bijvoorbeeld met partners waarmee ik samenwerk om projecten te managen. Het meest eenvoudige planningssysteem dat ik ken.
Dropbox
Ik werk online, dus Dropbox is onmisbaar. Ik werk met gedeelde mappen met mijn klanten. Documenten die ik gemaakt hebt, kunnen zij controleren en eventueel aanpassingen doen. Op deze manier beperk je het op en neer mailen van nieuwe versies van documenten. Wel zo efficiënt.
Toggl
Toggl is een tijdregistratiesysteem. Je kunt hierin nieuwe cliënten aanmaken en maatwerk projecten voor je cliënten. Op die manier kun je heel goed bijhouden hoeveel tijd je aan welk project gewerkt hebt. Deze tool kun je gratis gebruiken. Wil je een tarief koppelen aan je uren, dan is dit mogelijk als je een upgrade aanschaft.
Skype
En niet te vergeten. Skype. Deze tool gebruik ik dagelijks. Om kennis te maken met potentiële klanten bijvoorbeeld. Hebben wij al kennisgemaakt? 🙂 Ook met mijn bestaande klanten skype ik regelmatig om de werkzaamheden af te stemmen en te horen wat er leeft. Ik ben graag betrokken, ook al werk ik op afstand.
Deze tool gebruik ik natuurlijk niet alleen zakelijk:) Maar soms is het toch wel erg handig om met klanten te kunnen appen. Ik gebruik Whatsapp op de laptop. Erg makkelijk om zo te kunnen communiceren. Gebruik jij deze web.Whatsapp optie al?
Screencast-o-matic
Om video’s op te nemen, met uitleg hoe iets werkt, werk ik graag met screencast-o-matic. Een gratis tool, met de mogelijkheid tot een betaalde update. Met de gratis variant kun je al heel goed korte video’s opnemen. In deze video maak ik er bijvoorbeeld gebruik van. De video gaat over waar je jouw bedrijfspagina tijdlijn kunt vinden op Facebook. Veel ondernemers zoeken zich suf. Hij is ook wel erg verstopt, moet ik eerlijk bekennen.
Facebook advertentiebeheer
Voor ondernemers ontwikkel ik ook Facebook advertentiecampagnes. Hiervoor werk ik vooral met Facebook advertentiebeheer en de Powereditor. Dagelijks monitor ik daar hoe de campagne presteert en stuur bij waar nodig. Een ideale manier om je weggever onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep.
Deze wil ik graag even apart benoemen. Want jeetje, wat kun je daar veel inspiratie opdoen. Voor je vakantie, voor in de tuin, voor lekkere hapjes (mijn favoriet). Ook op zakelijk vlak kun je er onwijs veel ideeën opdoen. Ik heb verschillende borden aangemaakt en kijk elke dag wel even naar nieuwe ideeën.
Website
Ik zie nog regelmatig Facebookpagina’s voorbij komen, die geen link hebben naar een website. Als ik dan al de moeite neem om verder te zoeken op Google en ik vind ook geen website, dan haak ik zeker af. Een website is echt een must voor online ondernemers. Jouw website is jouw kantoor, visitekaartje en eerste indruk in één. Die mag dus echt niet ontbreken in deze tijd.