Hoe val je écht op op Social Media?

Je hebt er alles aan gedaan. Je hebt jouw Social Media profielen mooi ingericht en plaatst trouw elke dag een berichtje. En toch komt er niemand. Zou het dan toch allemaal zonde van jouw kostbare tijd zijn? Is écht opvallen op Social Media alleen weggelegd voor de ‘grote jongens’? Ik geloof niet dat dit waar is. Je kunt als kleine(re) ondernemer van alles doen om meer interactie en volgers te krijgen. Maar daar heb je wél geduld voor nodig!

In mijn optiek zijn er vijf stappen die je moet nemen zodat je meer gaat opvallen op Social Media:

1: Vind je doelgroep

Ja, je weet al dat je een doelgroep moet kiezen en ook waarom. Toch? Anders is deze blog “Hoe vind jij je perfecte klant op Social Media” iets voor jou om te lezen.

Als je jouw doelgroep specifiek genoeg hebt neergezet, dan wordt het makkelijker om hem of haar aan te spreken. Daarvoor moet je weten welk type humor je doelgroep heeft. Welk TV-programma hij graag kijkt, welke boeken hij leest en – als je het aandurft – welke politieke voorkeur heeft hij?

Als je deze dingen niet weet, kun je jouw doelgroep nooit volledig aanspreken. Niets is erger dan het plaatsen van een bericht dat jij grappig vindt, maar je doelgroep niet. Als je niet dezelfde taal spreekt, is het lastig om een connectie te maken.

2: Hak een knoop door over je platforms

Heb jij op elk Social Media kanaal een profiel? Dan weet je waarschijnlijk al dat het onmogelijk is om die allemaal goed bij te houden. Maak daarom een keuze over welke platforms je actief gaat gebruiken. Die keuze baseer je op de Social Media activiteiten van je doelgroep, op je eigen voorkeuren en – niet te vergeten – op de analytics informatie die je uit jouw profielen kunt halen. Op welke platforms krijg jij reacties? Waar heb je de meeste actieve volgers? Waar zit jouw concurrent?

Als je een keuze hebt gemaakt, kun je jouw inspanningen richten op wat echt werkt, in plaats van alles een beetje te doen. Dat geeft rust!

3: Beslis welk type content je op elk Social Media platform gaat plaatsen

Als je weet wat jouw doelgroep leuk vindt, kun je daar gemakkelijk over zijn. Begin bij wat al werkt, voeg je eigen stem toe en zorg dat je afbeeldingen herkenbaar zijn. Een leuke blog daarover schreef ik eerder: “Een visuele marketingstijl, heb jij er al over nagedacht?”

Kijk om erachter te komen wat werkt ook gewoon eens naar wat je concurrent doet en welke reacties daarop komen. Zie je dat bepaalde onderwerpen het goed doen, dan kun jij daarop inspelen.

Afbeeldingen

Ik noemde ze net al: Afbeeldingen zijn ontzettend belangrijk in Social Media. Je kunt nog zoveel teksten plaatsen, ze zullen niet gelezen worden als er geen aantrekkelijke afbeelding bij staat. Maak daar dus altijd gebruik van. Berichten met een afbeelding worden 94%* meer gelezen.

Bron: curatti.com

Emoties

Als jouw bericht een emotie oproept bij degene die het ziet en leest, dan heb je veel meer kans dat jouw bericht gedeeld en leuk gevonden wordt. De emoties die het beste werken zijn: Verbazing, vrolijkheid, amusement, vreugde, medelijden, boosheid en verrassing.

Verhalen

Het vertellen van een goed verhaal is, samen met een goede afbeelding, een mooie manier om interactie te krijgen. Zo kun je echt opvallen op Social Media. Als zo’n verhaal gaat ‘leven’, krijg je een complete doelgroep in beweging! Je kunt een verhaal delen over jouw klant, je favoriete liefdadigheidsinstelling enzovoort. Als het maar aanspreekt!

Actualiteit

Niet al je berichten hoeven een directe link te hebben met jouw bedrijf. Gebruik actuele gebeurtenissen om je tijdlijn afwisseling te geven. Zo kun je altijd wel iets met kerst, carnaval of een landelijk sportevenement.

4: Wees consequent

Het is makkelijk om teleurgesteld te raken als je al een tijdje consequent bezig bent op Social Media, maar er gebeurt nog niet zoveel. Dan kan ik maar één ding tegen jou zeggen: Niet opgeven! Wat wel belangrijk is, is om niet steeds hetzelfde te blijven doen terwijl je weet dat het niet werkt. Blijf je resultaten goed in de gaten houden om te zien wat goed werkt en bouw daar je strategie omheen. Maak een schema voor jezelf en houd je daaraan.

5: Stel voor jezelf een realistisch budget in

Een budget geeft je houvast. Niet alleen financieel, hoewel ik ervan overtuigd ben dat betaalde advertenties in veel gevallen meer opleveren. Stel voor jezelf ook een limiet aan het aantal uren dat je per maand aan Social Media besteed.

Social Media marketing is een kwestie van een lange adem. Het zal in het begin geen storm lopen, maar laat je daar niet door ontmoedigen! Blijf waardevolle en interessante informatie delen. Dan zul je steeds meer opvallen en je volgersaantal zál groeien!

Heb je hulp nodig met het bepalen van je doelgroep of het maken van een schema voor jezelf? Neem dan gerust contact met mij op, dan kijken we er samen naar!

 

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.