Iedereen heeft het over bloggen. Niet alleen BN’ers doen het, maar ook veel van je concurrenten doen het. Dus moet jij dan ook maar gaan bloggen? Lees dan vooral even verder. Met een blog kun je nieuwe lezers naar je website trekken. Lezers die geïnteresseerd zijn, melden zich vaak vervolgens aan voor je nieuwsbrief en op die manier kun je ze verder binden aan je bedrijf. Maar dat is allemaal mooi gezegd, maar waar begin je dan, vraag je je af. Bij het begin!
Waarom
Ik denk dat je jezelf ten eerste de vraag ‘Waarom?’ moet stellen. Wat is je beweegreden voor het beginnen van een blog? Ik wil graag mijn kennis delen met anderen, om ze verder op weg te helpen. Bij het starten met bloggen, zal je ‘publiek’ nog vrij beperkt zijn. Er zijn online heel veel blogs te vinden waardoor het moeilijk is om in de top te komen, een lange adem is dus wel vereist. Door dichtbij jezelf te blijven en in te spelen op onderwerpen die je doelgroep bezig houden, bouw je geleidelijk bezoekers op.
Hoe
Oke. Je bent nog niet afgehaakt. Goed zo. Maar hoe ga je nu beginnen met bloggen? Door allereerst een plek te creëren waar je de blogs kunt plaatsen. De twee grootste online sites zijn wordpress.com of blogger.com. Daarnaast is een goede naam ook belangrijk. Je wilt natuurlijk wel dat je blog gevonden wordt. Verwerk je onderwerp erin, maar ben wel origineel.
Starten met bloggen doe je zo
En dan is het zover. Stroop je mouwen maar op en ga er eens goed voor zitten. Je gaat nu echt bloggen. Het is ook gewoon een kwestie van doen. Klinkt afgezaagd, maar het is echt zo. Je gaat naar mate je meer blogt een eigen stijl ontwikkelen. Zelf deel ik graag tips die ik tegenkom of die mijn werk en het werk van mijn klanten makkelijker maken.
Tips
Natuurlijk heb ik ook nog wat tips voor je op een rijtje gezet. Tips die je op weg helpen bij het verzinnen van onderwerpen. In het begin heb je wel een aantal potentiële blogonderwerpen, maar als je fanatiek gaat bloggen, zijn die ook weer zo op. Een paar tips om je te inspireren.
- Maak een lijst met blog ideeën
En bedenk wat je hierover allemaal kunt schrijven. Zo kun je op het moment dat je even geen inspiratie hebt, het lijstje bekijken en een onderwerp uitkiezen - Google trend
Via google trend kun je snel zien wat ‘hot’ is op dit moment. Door hierop in te spelen en dit te koppelen aan je product/dienstverlening zorg je voor een actueel blog. - Vraag het je doelgroep
Via Social Media kun je heel makkelijk en snel mogelijke onderwerpen ophalen bij je doelgroep. Door op Twitter of Facebook te vragen wat ze bezig houdt of waar ze meer over willen weten, heb je eenvoudig al diverse blogonderwerpen voor de komende periode. - Check je emails
Bekijk de vragen die je afgelopen week hebt gekregen via de mail. Allemaal onderwerpen waar je doelgroep mee worstelt en dus zeker geschikt om in een blog aandacht aan te besteden.
Geduld
Het is eruit. Een woord dat in mijn woordenboek pas op een van de laatste bladzijdes voorkomt. Voor het opbouwen van een publiek heb je geduld nodig. Dat gaat niet in één week en nee, ook niet in één maand. Bijt je erin vast en hou vol! Je blogt tenslotte met een doel.
Ik hoop dat ik jullie wat verder heb kunnen helpen en kijk uit naar het lezen van jullie blogs. Wil je dat ik je help met het maken van een blogplan, neem dan contact met mij op. Ik help je graag!