Bertina portretteert vrouwen in de verschillende fasen van hun leven, op een manier die recht doet aan hun unieke uiterlijke én innerlijke schoonheid. Geen gezellige familiekiekjes, maar indringende, prachtig gestileerde, kunstzinnige portretten. Haar passie is zo groot dat ze besloot om andere fotografen deze vorm van studiofotografie te leren. Dat resulteerde in ‘Silver Linings Academy’, een verzameling online trainingen, e-books en workshops voor zowel beginners als high-end fotografen. In het promoten van haar verschillende cursussen gaat heel wat energie en tijd zitten, merkte ze gaandeweg. En zo kwam ze in 2022 bij Online Marketing Expert uit, sinds januari werken we samen.
Bertina, het klinkt alsof je al aardig wat opgetuigd had, waar had je precies hulp bij nodig?
“Om Silver Linings Academy te promoten werkte ik al samen met iemand die voor me adverteerde. Dit uitbesteden klinkt fijn, maar het ding was dat het mij alsnog heel veel energie en tijd kostte – ik moest uiteindelijk toch zelf bedenken wat ik wilde promoten, hoe, wanneer en wat er precies in de advertentietekst moest staan. En mede doordat mijn talent daar niet ligt en ik er ook niet blij van word – leverden die advertenties niet genoeg op. Daar kon ik dus wel wat sturing en ondersteuning bij gebruiken.”
“Al vanaf het eerste contact werd me duidelijk dat Marieke met haar team de richting en sturing kon bieden die ik nodig had.”
En toen?
“Ik had na een eerdere oproep via een Facebookgroep al eens kort contact gehad met Marieke, maar koos toen – door de uitstraling van de website die me meer aansprak – voor een andere partner (ik ben nogal visueel ingesteld). Terwijl Marieke inhoudelijk, qua werkwijze en communicatiestijl eigenlijk veel beter bij me bleek te passen. Al vanaf het eerste contact werd me duidelijk dat Marieke met haar team wel die richting en concrete sturing kon bieden. Het was de eerste van inmiddels meerdere inzichtvolle gesprekken.”
“Mijn mailinglijst is gegroeid van zo’n 400 naar 3.300 inschrijvers, in vier à vijf maanden tijd, en ook mijn omzet is in die korte tijd al gestegen.”
Waar gingen jullie als eerste mee aan de slag?
“Om de lessen in mijn Academy te verkopen moest ik mijn mailinglijst laten groeien. Destijds stonden er zo’n 400 mensen op die lijst en uitbreiden was ons eerste doel. We zijn toen gaan kijken naar welk product ik het liefst wilde verkopen, dat was de Home Portrait Masterclass, mijn meest uitgebreide cursus. We zijn met live en evergreen webinars aan de slag gegaan om mensen ‘warm’ te maken voor deze masterclass. Ook bedachten we een manier om de advertentiekosten terug te verdienen, door inschrijvers direct een flinke korting op een van mijn presets te geven. Dat werkte heel goed. Mede door deze acties is mijn mailinglijst vier à vijf maanden uitgegroeid tot ruim 3.300 inschrijvers.
Een tijdje verder zien we nu wel dat we met dit ‘warme publiek’ over de piek heen zijn, maar Marieke is alweer aan het onderzoeken hoe we een nieuwe doelgroep kunnen opwarmen voor de Home Portrait Masterclass.
Wat heeft het je naast de groei van je lijst opgeleverd?
“Allereerst kennis en inzicht, maar ook financieel gezien heeft het me zeker al iets opgeleverd. Ik heb in de eerste vier maanden dat ik met Marieke en Saskia samenwerk meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Daarnaast merk ik dat er een shift is van digitale naar live lessen. Mensen downloaden bijvoorbeeld gratis mijn poseerlessen, horen in mijn webinar over een live workshop op locatie en kiezen dan vervolgens hier voor. Daaraan merk ik dat mensen me beginnen te kennen en ook al zijn ze even niet actief, zodra ik iets nieuws lanceer pikken ze dat ook vaak weer op. Om die commitment te behouden is het nodig om regelmatig te posten en zichtbaar te blijven, dat blijft een uitdaging.”
“Ik had meer begeleiding nodig, iemand die met me meedenkt.”
Wat is voor jou de toegevoegde waarde van deze samenwerking?
“Vooral de sturing en een stok achter de deur hebben. Voor mij bleek het niet voldoende om alleen het adverteren uit te besteden, ik heb meer begeleiding nodig; iemand die met me meedenkt. Zowel Marieke als Saskia pakken dit heel goed op. Ik moet de input zelf wel aan blijven dragen, maar zij zorgen ervoor dat content schrijven in alle chaos niet verwatert, herinneren me er op het juiste moment aan, met een concrete to-do-lijst. Fijn dat er mensen zijn die zien wat er moet gebeuren, maar ook nieuwe mogelijkheden op waarde weten te schatten. Ik heb alweer 20 ideeën voor nieuwe cursussen op de plank liggen, maar het is beter om eerst het onderste uit de kan te halen van wat er al is. Daar is tenslotte al veel tijd en geld in gestoken. Kortom, focus!”
Wat vind je verder fijn aan Online Marketing Expert als partner?
“Ik ben niet zo van digitaal contact, maar doordat het in Monday heel gestructureerd is én het echt een-op-een-contact is, werkt het voor mij. Soms vergeet ik weleens te reageren, maar dan krijg ik van Saskia weer een berichtje; ‘hé, heb je hier nog aan gedacht?’. Dat is mega fijn, die persoonlijke benadering en dat duwtje nu en dan. En natuurlijk alle informatie en input die ze me geven, het meedenken over mijn business. Ook begrip voor mijn werk vind ik heel fijn, ik was bang dat marketing heel verkoperig zou zijn, maar dat is het helemaal niet. Saskia en Marieke vragen altijd om mijn input of bevestiging voor een bepaalde advertentietekst, zodat het dicht bij mezelf blijft.”
Nieuwe klanten aanboren, en daar hoort ook bij dat ik weer actiever moet worden op Instagram. Door mijn verhuizing, werkdrukte en soms een algehele ‘socialmedia-moeheid’ schiet het er regelmatig bij in. Mijn cursussen zijn niet goedkoop, maar als mensen me kennen hoeven ze er niet lang over na te denken. Ik zie dus absoluut het nut in van zichtbaar zijn. Ik zou daarom ook graag willen kijken of Online Marketing Expert me hier ook bij kan ontzorgen!”
Kun jij als online ondernemer ook wat meer focus en richting gebruiken? Wil je ook alles uit je online programma’s, cursussen of diensten halen? Wij denken graag met je mee over hoe jij je business kunt laten groeien. Lees hier wat we voor je kunnen betekenen.