Als zelfstandig ondernemer met twee kapsalons en 15 medewerkers ervoer Kelly de valkuilen van het ondernemerschap in de kappers- en beautybranche. Als je een enorme passie hebt voor je vak, wil dat nog niet zeggen dat je ook direct een ondernemer bent. Dat onderscheid leerde Kelly pas nadat ze na haar faillissement bij Kevin Murphy ging werken. Ze sprak daar als Education Director veel ondernemers die dezelfde struggles hadden als zij destijds en ze begon in te zien waar het mis ging. Nu helpt ze met haar 26 jaar ervaring ondernemers op een ontspannen manier ondernemen – door haar eigen inzichten, successen en valkuilen te delen. Dit doet ze met behulp van 1-op-1-coaching én verschillende online trainingen.
Kelly, hoe help jij andere ondernemers in de kappers- en beautybranche precies?
“Deze ondernemers zijn ontzettend gepassioneerd over hun vak, maar zien niet altijd waar het misgaat in hun business of waar ze precies (financieel) op leeglopen. Ik zorg dat ze inzicht krijgen in hun cijfers, leiderschaps- en communicatiestijl – kortom, ik leer ze de ‘achterkant’ van de branche beter begrijpen. Ik breng mijn advies naar hun dagelijkse praktijk door te vertellen over mijn ervaringen, successen en bewezen strategieën, maar óók over de fouten die ik zelf ooit maakte. Daardoor voelen ondernemers zich ook direct op hun gemak gesteld, want ik veroordeel niemand. Ik kan me juist heel goed inleven in hun situatie. Mijn doel is dat ze met meer vrijheid, plezier én winst gaan ondernemen.”
“Ik vond Marieke’s professionele en toch informele manier van communiceren meteen heel prettig; oprecht, direct en ook wel van een grapje. Als het goed voelt ben ik een snelle beslisser.”
Je weet inmiddels zelf heel wat over marketing en businessmodellen, hoe kwam je bij Online Marketing Expert terecht?
“Ik had zelf ook al wel wat funnels in elkaar gedraaid, gewoon door zelf aan de slag te gaan, ik ben best wel hands-on wat dat betreft. Mijn behoefte zat vooral in het automatiseren van de e-mails in de funnel voor ‘Master Your Content’ – één van mijn online producten, want dat kostte handmatig aardig wat tijd. Maar om te automatiseren moet de basis wel goed zijn, en dat kreeg ik niet goed voor elkaar. Ik besprak dit met Floortje Lopes – zij was al klant bij Marieke – en zij zei; ‘je moet echt eens contact met Online Marketing Expert zoeken!’. Zo gezegd, zo gedaan.”
Sinds november 2022 werken jullie samen, hoe begon het?
“Ik had er meteen een goed gevoel bij, allereerst omdat Floortje me had doorverwezen, die vertrouw ik daarin 100%. Maar ook door ons eerste contact. Nadat ik haar benaderde plande ze razendsnel een kennismaking in en ik vond haar professionele en toch informele manier van communiceren meteen heel prettig. Ze is ook oprecht, direct en is wel van een grapje, dat kan ik waarderen. Ik ben een snelle beslisser, dus als ik voel dat het goed zit, dan hoef ik niet lang na te denken. Ook haar tarieven vond ik schappelijk, dus het was snel beklonken!”
“Ik dacht dat ik het aardig voor elkaar had, maar als ik zie hoe zij funnels tot in detail optimaliseert – mét resultaat – dan heeft ze mijn verwachting driedubbel overtroffen.”
Hoe verliep die eerste tijd, wat hebben jullie aangepakt?
“Marieke is eerst gestart met een analyse waarmee ze in kaart bracht wat er al goed was en wat beter kon, wat er opgeschoond moest worden en waar nog nieuwe kansen lagen. Ze heeft geautomatiseerde funnels ingericht en mijn website aangepast waar nodig. In dit proces realiseerde ik me pas dat dit écht een vak is. Ik dacht dat ik het wel aardig voor elkaar had met mijn funnels, maar als ik zie hoe Marieke tot in detail optimaliseert en wat voor resultaat dat heeft, dan heeft ze mijn verwachting van onze samenwerking driedubbel overtroffen.”
Kun je daarvan een voorbeeld geven?
“Zij denkt goed na over welke tag mensen op mijn lijst krijgen zodat ze een bepaalde mailing wel of niet ontvangen. In de tussentijd besloot ik ook wat met de tags te rommelen, maar toen bleek dat ik er een potje van had gemaakt, haha. Maar ze wijst me bijvoorbeeld ook voortdurend op kansen. Door simpelweg een call-to-action toe te voegen aan mijn socialmediastories, of door een tekst of linkje net iets anders in te vullen of plaatsen.
Ook een mooi voorbeeld: ik ga 1x per maand op maandagavond live op social media en voorheen promootte ik dit dan een dag van tevoren op Instagram. Marieke vond dit een gemiste kans, want dit is een mooi moment om mijn mailinglijst uit te breiden. Nu kondig ik het eerder aan, krijgen deelnemers een automatische reminder én na afloop een mail met wat er tijdens de sessie allemaal besproken is. Ik bereik zo meer mensen, met minder moeite en ik geef meer waarde.”
“Marieke is een echte expert en een klankbord voor ondernemers die op willen schalen met hun online business”
En hoe ervaar je de samenwerking verder, wat heeft het je opgeleverd?
“Nou, allereerst meer omzet vanuit ‘Master Your Content’ waar we de funnel voor hebben geoptimaliseerd. Dat wil zeggen de hele klantreis, van advertentie, tot kennismakingsaanbod, e-mailfunnel en uiteindelijk mijn hoofdaanbod. Dat dit nu goed in elkaar zit geeft ook nog eens veel rust. Wat mij betreft is de meerwaarde van onze samenwerking dat Marieke écht een expert is op haar vakgebied, ik kan niet anders zeggen.
Ze is een klankbord voor mij om als ondernemer op te kunnen schalen. Ze denkt mee over hoe ik op andere manier meer kan omzetten. Marieke kwam bijvoorbeeld met het idee om ‘Master Your Content’ ook in te richten voor de beautysalons en niet alleen voor de kapsalons.
Wat ook erg fijn is, is dat waar ik meestal ad hoc reageer, zij continu vooruitdenkt. Er wordt bijvoorbeeld nu al gewerkt aan een campagne voor Black Friday. Bovendien wordt alles zoveel mogelijk geautomatiseerd, wat mij gewoon veel werk uit handen neemt.”
Is er nog verbetering mogelijk? Waar gaan jullie je de komende tijd op richten?
“Wat ik gedurende onze samenwerking sterk ervaren heb, is dat als ik mijn full commitment aan iets geef, zoals het optimaliseren van de ‘Master Your Content’ funnel, dat dit schaalbaar resultaat oplevert. En ik heb nog veel meer online programma’s in mijn aanbod, dus daar zit potentieel. Wat Marieke betreft geven we daar dan ook vol gas op, maar ik kan daar echt pas over een paar maanden tijd en ruimte voor creëren. Maar wat mij betreft kunnen we er dan volop mee aan de slag!
Wil jij net als Kelly samenwerken met een expert op online marketinggebied? Iemand die meedenkt over je online business in het algemeen, die kansen ziet en én pakt? Lees hier wat we voor je kunnen betekenen.