Klantverhaal van Babette van der Veen

Babette laat met Gouderdom zien dat senioren nog heel veel te bieden hebben

“Ouderdom betekent niet ‘oud en afgedankt’ zijn, het is iets dat gevierd moet worden!” Babette van der Veen vind dat het ‘achter-de-geraniums-beeld’ dat we van ouderen hebben dringend aan vervanging toe is. Heel veel senioren staan nog midden in het leven en willen actief onderdeel blijven uitmaken van de maatschappij. Met Gouderdom verrast, verbindt en stimuleert Babette hen, bijvoorbeeld op het gebied van lekker eten, gezond leven en nieuwe contacten leggen. Sinds begin dit jaar werkt Babette samen met Online Marketing Expert, we stelden haar een aantal vragen over deze samenwerking:

Babette, wat een mooi concept, hoe is Gouderdom ontstaan?

“Ik was al zo’n anderhalf jaar bezig met het idee Gouderdom, maar afgelopen oktober is het werkelijkheid geworden. Eigenlijk was het een ‘connecting the dots’ situatie. Creatieve projecten opzetten, out of the box denken, zingeving, aandacht hebben voor mensen, ze bij elkaar brengen en luisteren naar hun mooie levensverhalen. Allemaal dingen waar ik veel energie van kreeg en die bij elkaar kwamen. Dat resulteerde in Gouderdom. Het is een verbindend en inspirerend platform voor senioren, die met een ‘Leven in Gouderdom lidmaatschap’ wekelijks een leuke verrassing in hun brievenbus of mailbox ontvangen.”

Je werkt sinds februari dit jaar samen met Online Marketing Expert, welke hulpvraag had je?

“Klopt, vrij kort na de lancering van Gouderdom was ik op zoek naar iemand die me kon helpen bij het strategisch en technisch uitdenken van de lidmaatschappen. Er moest namelijk een heel systeem opgezet worden om alles goed te laten verlopen achter de schermen. Kijk, neem je een abonnement op de Donald Duck, dan krijg je gewoon op het eerstvolgende bezorgmoment het meest actuele nummer thuisgestuurd. Dat werkt bij Gouderdom net even wat anders, qua timing en organisatie is het toch iets complexer.”

Je eerste contact was met Marieke, hoe kwam je bij haar terecht? 

“In eerste instantie stelde ik deze vraag aan mijn websitebouwer Marre Smit. Zij kende Marieke al en bracht me met haar in contact. Tijdens het eerste gesprek via Zoom hadden we direct een klik. Dat vind ik heel belangrijk, want het gevoel moet voor mij altijd meteen goed zijn. Is dat oké, dan zoek of vergelijk ik ook niet verder. Marieke begreep me meteen. Dat ik altijd een kwartaal vooruitwerk met het maken van mijn content hielp ook mee. Hierdoor kon ze precies zien welke richting ik op wilde, alleen moest alles nog in een gestructureerd systeem worden gegoten. Ik ben zelf ook best gestructureerd, maar Marieke is de 4.0. versie!”

Welke doelen had je voor jezelf gesteld? Wat wilde je bereiken?

“Natuurlijk heb ik bepaalde doelen gesteld wat betreft het aantal leden en verkopen. Maar aangezien Gouderdom echt nog in de eerste fase staat, is het belangrijk om eerst een groter bereik en naamsbekendheid te creëren en het vertrouwen van mijn doelgroep te winnen. Gouderdom moet eerst op de kaart worden gezet. Daar wordt nu hard aan gewerkt.” 

Marieke van Online Marketing Expert over Gouderdom:

“Voor de funnels had Babette een soort ‘Donald Duck’ opzet in gedachten, met een lidmaatschapsfunnel. Daar komt heel wat meer bij kijken dan slechts één funnel. Inmiddels hebben we 12 funnels staan die allemaal verband houden met elkaar en nodig zijn om haar lidmaatschappen op de juiste manier aan te bieden.”

Waar heeft Online Marketing Expert je precies bij geholpen?

“Eigenlijk zijn dit twee verschillende trajecten. Ze zijn begonnen met het inrichten van Active Campaign (een e-mailmarketingsysteem), waar ook de funnels achter de lidmaatschappen in gebouwd zijn en de campagnes gemanaged worden. Zo’n 3 maanden geleden zijn we een tweede traject gestart, waarbij Online Marketing Expert mijn Facebook en Instagram advertentiecampagnes beheert en optimaliseert. Ik maak over het algemeen de content, dus we doen het samen. Tussentijds worden resultaten gemeten en werken we nu eigenlijk gewoon op basis van ‘trial en error’, wat werkt wel en wat niet? Daarop sturen we samen dan weer bij.”

Hebben jullie veel contactmomenten?

“Ik werk voornamelijk samen met Marieke en haar teamlid Babet. In de startfase en bij de lancering van mijn lidmaatschappen hadden we wat vaker contact, op dit moment wanneer het nodig is. Bijvoorbeeld om te overleggen hoe iets beter kan of om nieuwe ideeën te bedenken en uit te werken. Heel erg fijn om dan iemand te hebben om mee te sparren, maar die ook meteen in actie schiet en bijvoorbeeld een campagne meteen aanpast.”

Wat vind jij de grootste toegevoegde waarde van jullie samenwerking?

“Dat zij mijn ActiveCampaign funnels en gegevens beheren geeft mij heel veel rust. Ze hebben de juiste expertise om dit te doen en dat maakt Online Marketing Expert eigenlijk de ruggengraat van mijn lidmaatschappen en alles wat daar technisch bij komt kijken. Met Babet bespreek ik de dagelijkse dingen, zij schakelt en reageert heel snel. Daar hou ik van. Marieke betrek ik erbij als het om grotere vraagstukken gaat. Zij kan enorm goed gestructureerd en systematisch denken. Een ideale sparringpartner die mijn creatieve ideeën ook nog eens snel concreet weet te maken. Daarnaast koppelen ze de behaalde resultaten regelmatig terug, erg prettig.”

Marieke van Online Marketing Expert over Gouderdom:

“We zien in de resultaten dat vooral de ads voor de betrokkenheid het enorm goed doen. We betalen bovendien slechts 4 cent om interactie met Babette’s doelgroep te hebben. Ook zien we dat we in een paar maanden via deze ads een paar honderd nieuwe likes hebben gerealiseerd voor haar Facebookpagina.

Wat kan er nog beter en wat zijn je toekomstplannen?

“De lidmaatschappen blijven natuurlijk gewoon doorlopen. Daarnaast werken we aan een nieuwe weggever voor mijn funnel. Op dit moment richten we ons via de social media campagnes nog vooral op het vergroten van de naamsbekendheid en het creëren van awareness onder mijn doelgroep, we willen zoveel mogelijk senioren bereiken. Van daaruit is de volgende stap bekijken hoe we meer resultaat kunnen behalen, meer lidmaatschappen kunnen verkopen. Ook ga ik binnenkort een aantal grote samenwerkingen aan, waardoor Gouderdom er een heleboel nieuwe leden bij zal krijgen. Daar moeten we ons technisch goed op voorbereiden. Hier betrek ik Marieke en haar expertise graag weer bij, samen gaan we uitzoeken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.”

Wil je lezen hoe anderen de samenwerking met de Online Marketing Expert ervaren? Bekijk nog meer klantverhalen.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.